Tuesday, December 10, 2013

Ya Allah, guide me in a straight way

Assalamualaikum,
Setelah sekian lama Lina tak update blog & hari ni Lina rasa rajin sikit nak taip walaupun sebenarnye sample banyak yang dianalisis kat lab tu..hihi


Rukun Iman yang pertama: Percaya kepada Allah
Rukun Iman yang keenam : Percaya kepada Qada' & Qadar


Sometimes, Allah breaks our spirit to save our soul,
Sometimes, He breaks our heart to make us whole.
Sometimes, He allows pain so we can be stronger.
Sometimes, Allah sends us failure so we can be humble.
Sometimes, He allows illness so we can take better care of ourselves.
And sometimes, Allah takes everything away from us so we can learn the value of everything He gave us.

Make plans, but understand that we live by Allah’s grace and by Allah’s plans!
Try to do our best in the way of Allah, in order to make our plans come true, and ask the best to Him only!


Setiap manusia akan diuji tapi ujiannya berbeza. Tahun 2013 sudah hampir ke penghujungnya, bagi Lina tahun ni paling banyak ujian samada diuji dengan kegembiraan atau kesedihan. Setiap hamba Allah pasti akan melalui ujian-ujian untuk diuji tahap keimanan kita atau sebenarnya mengukur tahap kecintaan kita kepada Pencipta kita.

Pastinya Lina sangatlah banyak kekurangan jika nak dibandingkan dengan orang lain. Jika kita hanya diberi 24 jam untuk pun kita tak terlepas dari melakukan dosa, iman itu ada turun dan naik. Kadang-kadang di pagi hari kita rasa kuat, bersemangat tapi bila dah sampai petang kita dah mula mengeluh, resah gelisah.

Perubahan. Hendak melakukan sesuatu perubahan ke arah kebaikan itu bukanlah benda mudah. Kita berubah dari segi pakaian, menutup aurat secukupnya tapi hati kita tak terhijab dengan sempurna. Masih memikirkan keburukan orang lain, masih tak bersyukur dengan nikmat kurniaan Allah, tak suka lihat orang lain lebih dari kita. Kadang-kadang kita lihat ada orang yang hari-hari baca al-Quran, hafaz al-Quran tapi mulut tak pernah berhenti dari mengata orang, mengumpat orang dan yang paling buruk menjatuhkan hukum pada orang. Yang kita umpat tu kadang-kadang kita tak kenal pun, politician, artis etc. Akhirnya pahala yang yang kita patut dapat jatuh ke tangan orang yang kita umpat itu. Bila dihisab nanti berapa banyak sangatlah pahala yang tinggal. Betul, segelintir daripada kita pernah diberi peringatan, tahu dosa pahala tapi terus melakukan dosa. Allah murka orang yang berbuat dosa tapi Allah sentiasa buka pintu taubat untuk hamba2Nya yang berdosa. Selagi roh tak terpisah dari jasad selagi tu kita ada peluang untuk berbuat baik. Setiap orang ada potensi jadi baik walaupun dulu dia orang yang paling banyak buat maksiat. I'm not perfect. Tapi bila ada orang ingatkan benda-benda yang baik, itu macam satu hadiah sebenarnya. Tak semua orang suka kita dan kita pun ada juga tak suka orangkan? 

Jangan sesekali anggap diri kita ni baik dari orang sebab nanti kita hanya akan nampak diri kita je baik dan orang lain tak baik. Room for improvement. Jom ingatkan diri kita buat benda yang Allah suka. Thanks kepada sesiapa yang banyak ingatkan Lina, support Lina & selalu ada untuk Lina.


#Tahu tak, Lina rasa macam nak buat perubahan macam watak Dash Johari dalam Anthem tu...

No comments:

Post a Comment